"Chloridový akumulátor"

V
roce 1890, Electric Storage Battery Company instalovala první
praktickou nabíjecí baterii v Germantown Electric Lighting Company ve
Filadelfii. Baterie poskytovala proud na osvětlení, pokavaď dynamo
baterii nabíjelo. Brzy poté společnost dostala požadavek na 13000
článků pro napájení šesti nových tramvajů pro Lehigh Avenue Railway
Company ve Filadelfii. Tyto tramvaje se stali prvními samohybnými
vozidlama, které změnili nadvládu koní. V průběhu roku 1890 požadavky
po nabíjecích bateriích vzrostli a donutili Electric Storage Battery
Company přemístit se do větších prostor.
Možnosti pro nabíjecí baterie neustále rostli. Společnost Pullman
Company využívala chloridové akumulátory na svícení v několika
luxusních železničních vozech a malé baterie byli prodávána pro provoz
elektrických ventilátorů, šicích strojů a fonografů. V roce 1898,
baterie poháněla první ponorku amerického námořnictva. Právě před
přelomem staletí, byli baterie Electric Storage Battery Company
použité jako zdroj v elektrických lokomotivách, elektrických vozících
a vozidlech pro pasažéry, lodích a telefonních ústřednách a v prvním
automatickém, národním, výhybkovém a signalizačním železničním
systému.

Se
začátkem nového staletí se v některých velkých městech poprvé objevili
také elektrické taxíky. Stali se tak populárními, že Electric Storage
Battery Company vyvinula produkt s větší kapacitou a nižší hmotností,
speciálně pro tzv. "Ply-for-hire" obchod. Tato nová baterie uvedená v
roce 1900, byla první, která nesla obchodní jméno "Exide," zkratku pro
"Excellent Oxide." Tomu dal základ obecně známy vynálezce T. A.
Edison, jedna z klíčových postav v historii společnosti, když tak
pojmenoval jednu ze svých základních substancí nového akumulátoru.
Exide v čase míru a války
Více než 35 let chloridové akumulátory umožňovali elektrickým
společnostem obecního osvětlení a elektrárenským společnostem
kontinuálně poskytovat služby do té doby, než byli vyvinuty a pomalu
rozšířeny alternátorové proudové systémy, které slouží veřejnosti
dodnes. V roce 1901, první úspěšný transkontinentální telefonický a
první transatlantický "bezdrátový" telegrafický přenos využíval
baterie Exide.

V
automobilovém průmyslu Exide razil cestu dvěma hlavními směry rozvoje,
orientovanými do dvou zcela odlišných využití baterií.
Uvedením elektrického vozu, jako soukromého vozidla pro pasažéry,
primárně pro městskou dopravu, byli uvedené baterie ve významu náhrady
za silu koní. Druhý směr rozvoje pramenil z obecních zdravotních
problémů, způsobovaných v tom čase autama: zlomené ruce motoristů.
Jestli řidič startoval svůj motor ručně, nastartování ho často prudce
uhodilo zpět a zranilo tak řidičovu ruku. Úsilí eliminovat nebezpečné
startování vedlo k vývoji startovacích baterií. Cadillac z r. 1912 se
stal prvním autem se spalovacím motorem startovaným baterií, vyráběnou
společným vývojem mezi Electric Storage Battery Company a Charlesom F.
Ketteringem. Baterie Exide taky v tomto modelu dodávala energii pro
osvětlení a zapalování. Funkce startování, osvětlení a zapalování jsou
původem dnešního odvětvového termínu SLI, odpovídajícího automobilovým
bateriím.

V roce 1913, americké námořnictvo - U.S. Navy začalo experimentovat s
využitím Exide baterií na startování motorů hydroplánů a v roce 1915,
byli baterie Exide využity spolu s prvníma startéry instalována v
benzínových nákladných vozidlech. Využití tramvají se začalo snižovat
s vynálezem elektrického startování. S rozvojem radikálně odlišných „heavy-duty“
baterií - Exide Ironclad - jako zdroje energií, Exide otevřel zcela
novou oblast. Baterie Exide začali být využívává pro krátké
vzdálenosti, časté tzv. "stop and go" využití elektrických vozíků,
používaných celým průmyslem. Tyto vozidla byli předchůdci dnešních
dodávkových vozidel. Exide Ironclad baterie byli taky využitá v
elektrických vysokozdvižných vozících a pro operace ponorek pod
hladinou. V průběhu mnohých let byl Exide jedním z více hlavních
vývojářů v oblasti průzkumu, v komunikacích a vojenském využití. V
roce 1934 byla jediným zdrojem elektrického proudu hluboce-cyklová
baterie Exide, když velitel Byrd založil vojenskou základnu na
Antarktidě. Baterie Exide taky poskytovali energii pro Piccardův let
balónem a v tom samém roce pro dieselové lokomotivy.
Když Spojené státy vstoupili do I. světové války, inženýři Exidu
vyvinuli lehkou, hermetickou baterii pro provoz v tisíckách leteckých
rádií. Baterie společnosti také napájeli množství radiostanic. V roce
1938 Exide nabyl Grant Storage Battery Company a hnul tak svoji
rozvinutou produktovou radu do testerů baterií a nabíječek. Exide také
přispěl k válečnému úsilí II. světové války, když inženýři Exidu
vyvinuli baterii pohánějící torpédo.
Nové dimenze, nové produkty

V
roce 1954, byli operace společnosti v oblasti olovo-kyselinových
baterií rozčleněny do dvou oddělených divizí – automobilové a
průmyslové, tak aby společnost adekvátně složila tak rozličným trhům.
Exide v roce 1957 uvedl průmysl sucho-nabitých článků, když získal
společnost Ray-O-Vac Company, tehdy druhého největšího výrobce suchých
článků baterií v zemi.

Následující
rok Exide otevřel své Inženýrské a vývojové centrum v Yardley, PA.,
jako R&D (výzkumně-vývojový) provoz společnosti. Exide se pustil do
získání Wisconsin Battery Company of Racine. Přejmenována Wisco
Company přidala motocyklové a speciální baterie do rostoucí produktové
řady Exide. V roce 1969, první lunární přistávací modul NASA využíval
záložní energii solárních dobíjených baterií Exide. NASA vzala
nikl-zinkové Exide baterie na měsíc v každé z vesmírných misí Appolo.
V průběhu ropné krize v sedmdesátých letech, poskytoval Exide baterie
pro malá, úsporní vozidla, které byli v tom čase populární. Do roku
1987, akvizicí společnosti General Battery Corporation, se produktová
řada Exidu stala natolik širokou, že její baterie bylo snadné osadit
téměř do každého vozidla na cestách v U.S.A.
Moderní inovace a expanze
Léta 80-ta a 90-ta vedli k zvýšení růstu a rozvoje Exidu. V roce 1991
v průběhu operace Pouštní bouře, Exide dodával startovací a tankové
baterie pro armádu Spojených států. Exide pokračuje v poskytování
arzenálu baterií pro armádu dodnes. V r. 1992, Exide opět jednou
demonstroval svoji sílu inovace uvedením baterií bez elektrolytu,
gelovými námořními bateriemi, šitými na míru klimatickým podmínkám a
bezobslužní technologii.

V
r. 1993, Exide inicioval evropskou expanzi rozvojem divize
zahraničních baterií. Ve Velké Británii Euro-Exide začal nabytím BIG
Batteries a Gemala Ltd. V Španělsku Exide koupil Tudor a ve Francii
CEAC. Do r. 1995 Exide nabyl globální dosah a stal se prvním výrobcem
baterií, který uvedl stránky na World Wide Web. Robert A. Lutz, bývalý
prezident a podpředseda představenstva v Chrysler Corporation, byl
ustanoven za předsedu představenstva společnosti Exide v roce 1998.
Lutz zreorganizoval světovou manažérskou strukturu do tzv. Global
Business Units a prodal provozy, které nesouviseli s výrobou baterií,
aby tak umožnil společnosti koncentrovat se na primární byznys. V roce
1999 označil Lutz Exide jako high-tech, inovativní akumulátorovou
společnost, uvedením technologie cylindrických článků - Exide Orbital
Technology, nejvýznamnějším zlepšením technologie v olovo-kyselinových
bateriích za 30 let. Exide uvedl Orbital-Maxxima baterie do
automobilového a na speciální trhy námořních startovacích a
hluboce-cyklových baterií. V r. 2000, Exide získal společnost GNB
Technologies, globální společnost v oblasti průmyslových baterií.
Stmelením silných stránek obou společností, Exide dnes řídi podnikání
jako Exide Technologies. GNB, vůdce v U.S.A. a v pacifické oblasti ve
výrobě průmyslových a automobilových baterií, dodává přibližně 20%
průmyslových baterií prodaných v Severní Americe u obou, trakčních a
staničních aplikacích. GNB byl také vedoucim severoamerickým
dodavatelem automobilových baterií pro prvovýrobu a prodej náhradní
spotřeby.

Jako
Exide Technologies, technologie společnosti postupují z hlubin oceánů
do hlubin vesmíru. Baterie Exide by se dali najít poskytujíc základní
anebo sekundární energii pro ponorky, virtuálně v každém moři na
světe, pro tanky krajin NATO, pro americkou armádu a její využití v
HMMWV (HUMVEE)
vozidle, pro Space Shuttle a pro síly U.S. Marine Corps’
Advanced Amphibious
Assault Vehicle (AAAV).
V roce 2001, Exide Technologies oznámil, že jeho pokroková technologie
baterií by měla být v X-38, prototypu pro nouzový návrat posádky v
Crew Return Vehicle z Mezinárodní vesmírní stanice. Vozidlo a jeho
baterie musí zůstat připraveny pro využití více než tři roky a býti
schopny evakuovat posádku sedmi členů z vesmírné stanice za tři
minuty.
GNB Technologies
Jako Exide, GNB má bohatou a plně barevní historii. Tři partneři -
Bertram B. Down, Neil R. McLeod a Edgar A. Reed – založili společnost
9. března 1906 v St. Paul, Minnesota. Byla známa jako Electric
Manufacturing Company.
V jejím prvním roce, 23-letý Lytton J. Shields pracoval pro Electric
Manufacturing Company a vybudoval rozsáhlou regionální síť dealerů,
přes kterou prodával baterie Exide, jednotku mezi značkami baterií v
tom čase. Byl tak úspěšný, že se Exide rozhodl ho jako distributora
obejít a otevřít svou vlastní pobočku v Twin Citites. Nezlomený
Shields se chopil produktové řady baterií Willard a přes jeho síť
dealerů pevně založil značku na regionálním principu. Když se Willard
také rozhodl odstřihnout mezičlánek, Shields byl opět donucen změnit
dodavatele. Teď se rozhodl pro produktovou řadu Philco, ale opět trpěl
protože byl velice úspěšný. V roce 1916, když mu Philco oznámilo, že
plánuje začít prodávat produkty přímo, začalo být Shieldsovi jasné, že
jestli chce mít budoucnost v podnikání s bateriemi, měl by mít vlastní
výrobu. Shields inicioval aktivity, aby mohlo začít odlívat mřížky a
vyrábět desky, výrobní proces, který si producenti pečlivě střeží.
Díky představivosti Carla Albrechta (který se později stal hlavním
inženýrem), tým zdokonalil umění odlívání mřížky baterií z roztaveného
olova. To jim dalo základ pro jejich vlastní společnost, nazývanou
National Battery Company. Společnost prodala její první skelný
kontejner lehké farmářské baterie v r. 1916 a jejich první startovací
baterii v roce1918 pod značkou National Battery. V r. 1921 si Shields
uvědomil, že potřebuje národního obchodního partnera - společnost
která by mohla dát její vlastní jméno jeho baterii a mohla ji prodávat
přes založené, dobře akceptované prodejny. Touhle obchodní strategií
Shields založil marketingový koncept privátního značkování. Jeho
prvním zákazníkem byl Montgomery Ward. 8 července 1930 Shields koupil
Gould Storage Battery Corporation z Depew, N.Y. Touto akvizicí
National Battery Company rozšířila její produktovou řadu z malých,
nízko-kapacitních automobilových, farmářských osvětlovacích a rádio
baterií na větší průmyslové baterie s vyšší kapacitou.
Gould dodával staniční baterie pro elektrické trolejové dráhy,
oceánské parníky, elektrické elevátory a dokonce komunikační
„bezdrátový zázrak“. Ve všeobecnosti Gould a National pracovali
společně, dali dohromady technologie, zdroje a jména, inspirujíc jméno
Gould National Battery. V roce 1931, National získala obchodní značku
Champion koupí Englert Manufacturing v Pittsburghu, PA.
S prodejem baterií a stoupajícími požadavky, Gould-National
diverzifikoval nákupem společností, které vyráběli související
produkty, aby posílil svoji pozici v automobilovém průmyslu. V průběhu
následujících 20-ti let Gould nabyl více než 10 společností. V 1976
když se Gould spojil s I-T-E Imperial Corporation, byl to jejich první
rok s obratem miliardy dolarů. V 1989, Gould-National Battery začal
export baterií Absolyte II do Japonské telegrafické a telefonní
společnosti (NTT), a stává se první U.S. anebo evropskou společností,
která tak udělala. O rok později společnost otevřela GNB Japan, a v
1994 založila GNB China v Hong Kongu. GNB skórovala vítězným, oceněným
úspěchem v roce 1996, když instalovala Battery Energy Storage System (BESS)
v ostrovní společnosti Metlakatla na Aljašce, v spojení s General
Electric. BESS je instalací olovo-kyselinových baterií, které vyřešili
nepravidelný hydroelektrický proud, ušetřili peníze za náklady na
energii a udržují společnost bez nutnosti nebezpečných cest za palivem
z ropy, z pevniny přes drsné moře. Za první tři roky činnosti BESS
ušetřil lokální energetické společnosti více než 1 milión dolarů. GNB
Industrial Power dostala prestižní národní cenu za jejich práci na
projektu BESS. GNB taky instalovala BESS v jejich Vernonském
recyklačním závodě olovo-kyselinových baterií v Kalifornii, kde slouží
jako záložní zdroj energie pro provoz podniku v průběhu výpadku
proudu. Když vypadne proud, BESS dodává elektřinu, takže závod může
být správně, kontrolovaně vypnut, zatím co jeho zařízení na kontrolu
exhalátů pokračují v činnosti. Vernonský závod je jediným průmyslným
podnikem v zemi, který má takový systém.
Exide získal GNB v září 2000. Akvizice umožnila Exidu znovu vstoupit
na severoamerický trh průmyslových baterií, rozšířením jeho
geografického dosahu a dosáhnutím významných účinností v jeho
severoamerickém podnikání se startovacími bateriemi. Dnes je Exide
Technologies světovým vůdcem ve výrobě řešení uchovávání elektrické
energie pro dopravu a průmyslové aplikace s prodejem 2.4 miliardy
dolarů ve fiskálním roce 2003. Společnost je silnější než kdy před
tím, s operacemi ve více než 89–ti krajinách celého světa. Exide
recykluje více než 600 mil. pounds olova ročně a produkuje většinu
severoamerických baterií z recyklovaného olova a plastu, využívá své
olověné hutě a plast vyrábějící podniky. Obnovená orientace na vedení
a vyzdvižení hodnoty integrity společnosti, respektu, týmové
spolupráce, inovace, kontinuálního vzdělávaní a hrdosti na dokonalost,
orientují Exide Technologies směrem k jasné a slibné budoucnosti, jako
lídra v řešeních uchovávání elektrické energie a inovativních
technologiích.