_logo 1.jpg (3994 bytes)        _slogan.jpg (3426 bytes)

_body_P.jpg (4480 bytes)

LUKE elektric s.r.o.   č.p. 1072,  735 71 Dětmarovice,  tel+fax: 596 550 005

_bod.gif (145 bytes)  o stránku zpět        I     _bod.gif (145 bytes)   na úvodní stránku         I       _bod.gif (145 bytes)  kontaktní formulář      I       _bod.gif (145 bytes)  e-mail

 

o společnosti  EXIDE

 

 
Historie Exide Technologies

Bohatá historie společnosti Exide Technologies demonstruje její pozici jako předchůdce industriálního světového pokroku. S nevyčíslitelným přínosem k rozvoji technologie, příběh společnosti nejvíc odráží jejího ducha inovace.
 

Electric Storage Battery Company

Vývoj toho, co je dnes Exide Technologies začal se vznikem Electric Storage Battery Company, založené v r. 1888 W.W. Gibbsem. Jako viceprezident United Gas Improvement Company, filadelfské společnosti obecního plynového osvětlení, Gibbs rozpoznal, že elektrina má obrovský potenciál jako zdroj světla a jako takový, představoval hrozbu pro plyn. Gibbs založil Electric Storage Battery Company na vytvoření spolehlivého mechanizmu pro skladování energie, aby tak společnosti elektrického osvětlení mohli poskytovat služby svím zákazníkům jak to bude potřeba.

Realizace dobře nabíjecí baterie byla prvním nevyhnutelným krokem, Gibbs koupil myšlenky a patenty francouzského investora, Clementa Payena, aby přetransformoval dobré nápady o nabíjecích bateriích (tehdy obecně známe jako "Pickled Amperes") do absolutně spolehlivých komerčních produktů. S rozvojem nabíjecích baterií, anebo „chloridových baterií“, Electric Storage Battery Company přinesla novou úroveň do elektrického průmyslu obecního osvětlení.
 
 
Najznámější koncernové značky

exide

champion



tudor



fulmen

sonnenschein



marathon
 
"Chloridový akumulátor"

V roce 1890, Electric Storage Battery Company instalovala první praktickou nabíjecí baterii v Germantown Electric Lighting Company ve Filadelfii. Baterie poskytovala proud na osvětlení, pokavaď dynamo baterii nabíjelo. Brzy poté společnost dostala požadavek na 13000 článků pro napájení šesti nových tramvajů pro Lehigh Avenue Railway Company ve Filadelfii. Tyto tramvaje se stali prvními samohybnými vozidlama, které změnili nadvládu koní. V průběhu roku 1890 požadavky po nabíjecích bateriích vzrostli a donutili Electric Storage Battery Company přemístit se do větších prostor.

Možnosti pro nabíjecí baterie neustále rostli. Společnost Pullman Company využívala chloridové akumulátory na svícení v několika luxusních železničních vozech a malé baterie byli prodávána pro provoz elektrických ventilátorů, šicích strojů a fonografů. V roce 1898, baterie poháněla první ponorku amerického námořnictva. Právě před přelomem staletí, byli baterie Electric Storage Battery Company použité jako zdroj v elektrických lokomotivách, elektrických vozících a vozidlech pro pasažéry, lodích a telefonních ústřednách a v prvním automatickém, národním, výhybkovém a signalizačním železničním systému.

Se začátkem nového staletí se v některých velkých městech poprvé objevili také elektrické taxíky. Stali se tak populárními, že Electric Storage Battery Company vyvinula produkt s větší kapacitou a nižší hmotností, speciálně pro tzv. "Ply-for-hire" obchod. Tato nová baterie uvedená v roce 1900, byla první, která nesla obchodní jméno "Exide," zkratku pro "Excellent Oxide." Tomu dal základ obecně známy vynálezce T. A. Edison, jedna z klíčových postav v historii společnosti, když tak pojmenoval jednu ze svých základních substancí nového akumulátoru.

 
Exide v čase míru a války

Více než 35 let chloridové akumulátory umožňovali elektrickým společnostem obecního osvětlení a elektrárenským společnostem kontinuálně poskytovat služby do té doby, než byli vyvinuty a pomalu rozšířeny alternátorové proudové systémy, které slouží veřejnosti dodnes. V roce 1901, první úspěšný transkontinentální telefonický a první transatlantický "bezdrátový" telegrafický přenos využíval baterie Exide.

V automobilovém průmyslu Exide razil cestu dvěma hlavními směry rozvoje, orientovanými do dvou zcela odlišných využití baterií.

Uvedením elektrického vozu, jako soukromého vozidla pro pasažéry, primárně pro městskou dopravu, byli uvedené baterie ve významu náhrady za silu koní. Druhý směr rozvoje pramenil z obecních zdravotních problémů, způsobovaných v tom čase autama: zlomené ruce motoristů. Jestli řidič startoval svůj motor ručně, nastartování ho často prudce uhodilo zpět a zranilo tak řidičovu ruku. Úsilí eliminovat nebezpečné startování vedlo k vývoji startovacích baterií. Cadillac z r. 1912 se stal prvním autem se spalovacím motorem startovaným baterií, vyráběnou společným vývojem mezi Electric Storage Battery Company a Charlesom F. Ketteringem. Baterie Exide taky v tomto modelu dodávala energii pro osvětlení a zapalování. Funkce startování, osvětlení a zapalování jsou původem dnešního odvětvového termínu SLI, odpovídajícího automobilovým bateriím. V roce 1913, americké námořnictvo - U.S. Navy začalo experimentovat s využitím Exide baterií na startování motorů hydroplánů a v roce 1915, byli baterie Exide využity spolu s prvníma startéry instalována v benzínových nákladných vozidlech. Využití tramvají se začalo snižovat s vynálezem elektrického startování. S rozvojem radikálně odlišných „heavy-duty“ baterií - Exide Ironclad - jako zdroje energií, Exide otevřel zcela novou oblast. Baterie Exide začali být využívává pro krátké vzdálenosti, časté tzv. "stop and go" využití elektrických vozíků, používaných celým průmyslem. Tyto vozidla byli předchůdci dnešních dodávkových vozidel. Exide Ironclad baterie byli taky využitá v elektrických vysokozdvižných vozících a pro operace ponorek pod hladinou. V průběhu mnohých let byl Exide jedním z více hlavních vývojářů v oblasti průzkumu, v komunikacích a vojenském využití. V roce 1934 byla jediným zdrojem elektrického proudu hluboce-cyklová baterie Exide, když velitel Byrd založil vojenskou základnu na Antarktidě. Baterie Exide taky poskytovali energii pro Piccardův let balónem a v tom samém roce pro dieselové lokomotivy.

Když Spojené státy vstoupili do I. světové války, inženýři Exidu vyvinuli lehkou, hermetickou baterii pro provoz v tisíckách leteckých rádií. Baterie společnosti také napájeli množství radiostanic. V roce 1938 Exide nabyl Grant Storage Battery Company a hnul tak svoji rozvinutou produktovou radu do testerů baterií a nabíječek. Exide také přispěl k válečnému úsilí II. světové války, když inženýři Exidu vyvinuli baterii pohánějící torpédo.

 
Nové dimenze, nové produkty

V roce 1954, byli operace společnosti v oblasti olovo-kyselinových baterií rozčleněny do dvou oddělených divizí – automobilové a průmyslové, tak aby společnost adekvátně složila tak rozličným trhům. Exide v roce 1957 uvedl průmysl sucho-nabitých článků, když získal společnost Ray-O-Vac Company, tehdy druhého největšího výrobce suchých článků baterií v zemi.

Následující rok Exide otevřel své Inženýrské a vývojové centrum v Yardley, PA., jako R&D (výzkumně-vývojový) provoz společnosti. Exide se pustil do získání Wisconsin Battery Company of Racine. Přejmenována Wisco Company přidala motocyklové a speciální baterie do rostoucí produktové řady Exide. V roce 1969, první lunární přistávací modul NASA využíval záložní energii solárních dobíjených baterií Exide. NASA vzala nikl-zinkové Exide baterie na měsíc v každé z vesmírných misí Appolo. V průběhu ropné krize v sedmdesátých letech, poskytoval Exide baterie pro malá, úsporní vozidla, které byli v tom čase populární. Do roku 1987, akvizicí společnosti General Battery Corporation, se produktová řada Exidu stala natolik širokou, že její baterie bylo snadné osadit téměř do každého vozidla na cestách v U.S.A.

 
Moderní inovace a expanze

Léta 80-ta a 90-ta vedli k zvýšení růstu a rozvoje Exidu. V roce 1991 v průběhu operace Pouštní bouře, Exide dodával startovací a tankové baterie pro armádu Spojených států. Exide pokračuje v poskytování arzenálu baterií pro armádu dodnes. V r. 1992, Exide opět jednou demonstroval svoji sílu inovace uvedením baterií bez elektrolytu, gelovými námořními bateriemi, šitými na míru klimatickým podmínkám a bezobslužní technologii.

V r. 1993, Exide inicioval evropskou expanzi rozvojem divize zahraničních baterií. Ve Velké Británii Euro-Exide začal nabytím BIG Batteries a Gemala Ltd. V Španělsku Exide koupil Tudor a ve Francii CEAC. Do r. 1995 Exide nabyl globální dosah a stal se prvním výrobcem baterií, který uvedl stránky na World Wide Web. Robert A. Lutz, bývalý prezident a podpředseda představenstva v Chrysler Corporation, byl ustanoven za předsedu představenstva společnosti Exide v roce 1998. Lutz zreorganizoval světovou manažérskou strukturu do tzv. Global Business Units a prodal provozy, které nesouviseli s výrobou baterií, aby tak umožnil společnosti koncentrovat se na primární byznys. V roce 1999 označil Lutz Exide jako high-tech, inovativní akumulátorovou společnost, uvedením technologie cylindrických článků - Exide Orbital Technology, nejvýznamnějším zlepšením technologie v olovo-kyselinových bateriích za 30 let. Exide uvedl Orbital-Maxxima baterie do automobilového a na speciální trhy námořních startovacích a hluboce-cyklových baterií. V r. 2000, Exide získal společnost GNB Technologies, globální společnost v oblasti průmyslových baterií. Stmelením silných stránek obou společností, Exide dnes řídi podnikání jako Exide Technologies. GNB, vůdce v U.S.A. a v pacifické oblasti ve výrobě průmyslových a automobilových baterií, dodává přibližně 20% průmyslových baterií prodaných v Severní Americe u obou, trakčních a staničních aplikacích. GNB byl také vedoucim severoamerickým dodavatelem automobilových baterií pro prvovýrobu a prodej náhradní spotřeby.

Jako Exide Technologies, technologie společnosti postupují z hlubin oceánů do hlubin vesmíru. Baterie Exide by se dali najít poskytujíc základní anebo sekundární energii pro ponorky, virtuálně v každém moři na světe, pro tanky krajin NATO, pro americkou armádu a její využití v HMMWV (HUMVEE) vozidle, pro Space Shuttle a pro síly U.S. Marine Corps’ Advanced Amphibious Assault Vehicle (AAAV).

V roce 2001, Exide Technologies oznámil, že jeho pokroková technologie baterií by měla být v X-38, prototypu pro nouzový návrat posádky v Crew Return Vehicle z Mezinárodní vesmírní stanice. Vozidlo a jeho baterie musí zůstat připraveny pro využití více než tři roky a býti schopny evakuovat posádku sedmi členů z vesmírné stanice za tři minuty.

 
GNB Technologies

Jako Exide, GNB má bohatou a plně barevní historii. Tři partneři - Bertram B. Down, Neil R. McLeod a Edgar A. Reed – založili společnost 9. března 1906 v St. Paul, Minnesota. Byla známa jako Electric Manufacturing Company.

V jejím prvním roce, 23-letý Lytton J. Shields pracoval pro Electric Manufacturing Company a vybudoval rozsáhlou regionální síť dealerů, přes kterou prodával baterie Exide, jednotku mezi značkami baterií v tom čase. Byl tak úspěšný, že se Exide rozhodl ho jako distributora obejít a otevřít svou vlastní pobočku v Twin Citites. Nezlomený Shields se chopil produktové řady baterií Willard a přes jeho síť dealerů pevně založil značku na regionálním principu. Když se Willard také rozhodl odstřihnout mezičlánek, Shields byl opět donucen změnit dodavatele. Teď se rozhodl pro produktovou řadu Philco, ale opět trpěl protože byl velice úspěšný. V roce 1916, když mu Philco oznámilo, že plánuje začít prodávat produkty přímo, začalo být Shieldsovi jasné, že jestli chce mít budoucnost v podnikání s bateriemi, měl by mít vlastní výrobu. Shields inicioval aktivity, aby mohlo začít odlívat mřížky a vyrábět desky, výrobní proces, který si producenti pečlivě střeží. Díky představivosti Carla Albrechta (který se později stal hlavním inženýrem), tým zdokonalil umění odlívání mřížky baterií z roztaveného olova. To jim dalo základ pro jejich vlastní společnost, nazývanou National Battery Company. Společnost prodala její první skelný kontejner lehké farmářské baterie v r. 1916 a jejich první startovací baterii v roce1918 pod značkou National Battery. V r. 1921 si Shields uvědomil, že potřebuje národního obchodního partnera - společnost která by mohla dát její vlastní jméno jeho baterii a mohla ji prodávat přes založené, dobře akceptované prodejny. Touhle obchodní strategií Shields založil marketingový koncept privátního značkování. Jeho prvním zákazníkem byl Montgomery Ward. 8 července 1930 Shields koupil Gould Storage Battery Corporation z Depew, N.Y. Touto akvizicí National Battery Company rozšířila její produktovou řadu z malých, nízko-kapacitních automobilových, farmářských osvětlovacích a rádio baterií na větší průmyslové baterie s vyšší kapacitou.

Gould dodával staniční baterie pro elektrické trolejové dráhy, oceánské parníky, elektrické elevátory a dokonce komunikační „bezdrátový zázrak“. Ve všeobecnosti Gould a National pracovali společně, dali dohromady technologie, zdroje a jména, inspirujíc jméno Gould National Battery. V roce 1931, National získala obchodní značku Champion koupí Englert Manufacturing v Pittsburghu, PA.

S prodejem baterií a stoupajícími požadavky, Gould-National diverzifikoval nákupem společností, které vyráběli související produkty, aby posílil svoji pozici v automobilovém průmyslu. V průběhu následujících 20-ti let Gould nabyl více než 10 společností. V 1976 když se Gould spojil s I-T-E Imperial Corporation, byl to jejich první rok s obratem miliardy dolarů. V 1989, Gould-National Battery začal export baterií Absolyte II do Japonské telegrafické a telefonní společnosti (NTT), a stává se první U.S. anebo evropskou společností, která tak udělala. O rok později společnost otevřela GNB Japan, a v 1994 založila GNB China v Hong Kongu. GNB skórovala vítězným, oceněným úspěchem v roce 1996, když instalovala Battery Energy Storage System (BESS) v ostrovní společnosti Metlakatla na Aljašce, v spojení s General Electric. BESS je instalací olovo-kyselinových baterií, které vyřešili nepravidelný hydroelektrický proud, ušetřili peníze za náklady na energii a udržují společnost bez nutnosti nebezpečných cest za palivem z ropy, z pevniny přes drsné moře. Za první tři roky činnosti BESS ušetřil lokální energetické společnosti více než 1 milión dolarů. GNB Industrial Power dostala prestižní národní cenu za jejich práci na projektu BESS. GNB taky instalovala BESS v jejich Vernonském recyklačním závodě olovo-kyselinových baterií v Kalifornii, kde slouží jako záložní zdroj energie pro provoz podniku v průběhu výpadku proudu. Když vypadne proud, BESS dodává elektřinu, takže závod může být správně, kontrolovaně vypnut, zatím co jeho zařízení na kontrolu exhalátů pokračují v činnosti. Vernonský závod je jediným průmyslným podnikem v zemi, který má takový systém.

Exide získal GNB v září 2000. Akvizice umožnila Exidu znovu vstoupit na severoamerický trh průmyslových baterií, rozšířením jeho geografického dosahu a dosáhnutím významných účinností v jeho severoamerickém podnikání se startovacími bateriemi. Dnes je Exide Technologies světovým vůdcem ve výrobě řešení uchovávání elektrické energie pro dopravu a průmyslové aplikace s prodejem 2.4 miliardy dolarů ve fiskálním roce 2003. Společnost je silnější než kdy před tím, s operacemi ve více než 89–ti krajinách celého světa. Exide recykluje více než 600 mil. pounds olova ročně a produkuje většinu severoamerických baterií z recyklovaného olova a plastu, využívá své olověné hutě a plast vyrábějící podniky. Obnovená orientace na vedení a vyzdvižení hodnoty integrity společnosti, respektu, týmové spolupráce, inovace, kontinuálního vzdělávaní a hrdosti na dokonalost, orientují Exide Technologies směrem k jasné a slibné budoucnosti, jako lídra v řešeních uchovávání elektrické energie a inovativních technologiích.
 
 
 

_bod.gif (145 bytes)  nahoru       I      _bod.gif (145 bytes)   o stránku zpět        I      _bod.gif (145 bytes)  na úvodní stránku

_body_L.jpg (4409 bytes)

Copyright and Webdesign © 2010 LUKE elektric s.r.o.